motywacja - jak ją zwiększyć?

Motywacja to proces regulacji psychicznych, które nadają energię zachowaniu człowieka i ukierunkowują je. Wyróżniamy jej dwie odmiany, wewnętrzną i zewnętrzną. Motywacja wewnętrzna łączy się z procesem samorealizacji. Jeżeli motywujemy swojego pracownika właśnie w taki sposób, wtedy on odczuwa że jego praca ma sens i się z nią utożsamia. W wyniku otrzymuje spełnienie zawodowe oraz satysfakcja z wykonywanych obowiązków.

Motywacja zewnętrzna, jak sama nazwa wskazuje dotyczy zewnętrznych czynników, które w określony sposób wpływają na naszą postawę. Mogą nakłonić nas lub wręcz przeciwnie, zniechęcić do pracy. Mowa tutaj o statusie społecznym, pochwałach, wynagrodzeniu, awansie, czy prestiżu.

Czym się różni motywacja wewnętrzna od zewnętrznej?

Motywacja wewnętrzna od zewnętrznej różni się w znacznym stopniu, ale to nie znaczy że nie są ze sobą powiązane. Czynniki zewnętrzne, które spotykamy w pracy, to pewnego rodzaju bodźce, które oddziaływują na poziom motywacji danego pracownika. Żeby mogło dojść do motywacji, osoba zatrudniona w firmie musi zaakceptować te czynniki.

Akceptacja pracownika dotyczy połączenia motywacji wewnętrznej z czynnikami zewnętrznymi. Jest to realne tylko w sytuacji, gdy zostaną uwzględnione potrzeby i oczekiwania podwładnych.

Przeczytaj też: http://www.igroup.pl/jak-uzyskac-ksiazeczke-sanepidowska/

Metody motywowania wewnętrznego i zewnętrznego pracowników

Metod motywowania pracownika jest wiele, jednak najbardziej skuteczna jest gratyfikacja finansowa. Są to wszelkiego rodzaju premię, podwyżki, czy nagrody. Kolejnym skutecznym sposobem jest możliwość skorzystania przez pracownika z rozwoju zawodowego. Wysłanie podwładnego na szkolenie lub branżową konferencję. Do systemu motywacyjnego możemy również zaliczyć, dodatkowe profity takie jak karnet na siłownię, prywatna opieka medyczna lub bony do wykorzystania na zakupy.

Aby motywacja pracownika była skuteczna, musimy zwrócić uwagę na 3 czynniki:

  • współpracę – jest to czynnik, który daje pracownikom poczucie akceptacji i jedności w firmie. Dzięki niej podwładny czuje się potrzebny, wie że jego praca nie pójdzie na marne;
  • zadowolenie – jeżeli pracownicy wykonują obowiązki służbowe, które lubią są w większym stopniu zaangażowani, w ich wykonywanie;
  • prawo do podejmowania decyzji – dzięki temu, pracownik wykazuje się większą odpowiedzialnością, utożsamia się z pracą.

Źródło: https://oneofgroup.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here