Marzeniem wielu osób jest prowadzenie działalności gospodarczej. Od zawsze własna firma była utożsamiana z wolnością i swobodą jaką daje działalność. Jednak tylko część osób zdaje sobie sprawę z tego, że przedsiębiorcy ponoszą stałe koszty, i to często nie są małe koszty.

Jakie to najczęściej koszty?

ZUS zawsze upomni się o swoje

Niestety, ale prowadzenie działalności gospodarczej odgórnie jest powiązane z obowiązkiem odprowadzania składek do ZUS-u : społecznej, zdrowotnej i fundusz pracy. Nie są to małe koszty i przekraczają spokojnie 1000 zł. miesięcznie. Składki te czy chcemy, czy nie chcemy mamy obowiązek płacić. W przypadku kiedy działalność gospodarcza jest naszym dodatkowym zajęciem i pracujemy na etacie lub otrzymujemy rentę naszym obowiązkiem jest płacenie tylko składki zdrowotnej. Nie test co co prawda znaczna różnica, ale istotna ponieważ odpada nam 2/3 kosztów.

Urząd Skarbowy

Na szczęście US nie obiera stałych opłat od prowadzenia działalności gospodarczej przez co prowadzenie firmy przynajmniej w tej instytucji państwowej jest proporcjonalne do naszych przychodów i dochodów. Obowiązek podatkowy powstaje w danym miesiącu jeżeli według wyliczeń księgowych uzyskaliśmy dochód lub naliczony klientom podatek VAT przewyższa podatek VAT z naszych kosztów.

Wynajem lokalu

Wiele osób myśli, że ZUS jest największym problem przedsiębiorców – zgadza się ale tylko tych co nie posiadają wynajętego lokalu. Wynajęty lokal to tak naprawdę największe miesięczne koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Nie zawsze wszystkie koszty są widoczne, przez co czasami ciężko oszacować je. Jednak patrząc na koszty wynajmu lokalu często przekraczają one co najmniej granicę 2000 zł., do tego dochodzą wszelkiego rodzaju media takie jak prąd, czasami woda i gaz. Przy prowadzeniu firmy koszty te są znacznie większe niż w przypadku osób prywatnych. Dodatkowo jeżeli w lokalu przechowujemy wartościowe przedmioty warto je ubezpieczyć i ochronę mienia zlecić firmie ochroniarskiej. To generuje kolejne stałe koszty miesięczne.

Prowadzenie rachunkowości

Jest bardzo ważnym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Dobrze prowadzona księgowość zapewnia nam nie tylko prawidłowe rozliczenie z Urzędem Skarbowym, składanie deklaracji do ZUS-u ale i tak spokój związany faktem, że Urząd Skarbowy nie upomni się o źle rozliczony podatek i naliczy nam mandat podatkowy. Dlatego też najczęściej przedsiębiorcy decydują się zlecić prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu. W zależności od ilości dokumentów do rozliczenia jest to przeważnie koszt od 200 do 500 zł.

Na powyższych przykładach widać bardzo dokładnie, że prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z naprawdę sporymi stałymi kosztami, na które musimy zarobić. Bez względu na to ile zarobimy, koszty stałe nie zmniejszą się i nawet jak w danym miesiącu nie zarobimy na wszystkie będziemy musieli z czegoś je pokryć.

Oczywiście jest to dość pesymistyczny scenariusz, ale musimy się z nimi liczyć w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Nie w każdym miesiącu będziemy zarabiali duże pieniądze, zdarzą się i takie, w których ledwie pokryjemy nasze koszty. Zawsze należy dążyć do pewnej stabilności dochodów przez co nie będziemy mieli problemów z płaceniem podstawowych kosztów, a zapewnimy sobie tym samym spokojny sen.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here