Dla wielu właścicieli firm, szefów działów czy managerów najważniejszy jest wynik, czyli wzrost sprzedaży, dochody czy kolejne kontrakty. Ale kogo ma dziwić takie podejście w tych niepewnych czasach? Niestety w tym nacisku na wynik bardzo często zapomina się o budowaniu relacji między współpracownika i pracownikami a przełożonymi. A brak odpowiednich relacji prowadzi nie tylko do konfliktów, ale co paradoksalne – do gorszych wyników. Pracownicy nie potrafią współpracować między sobą, nie słuchają poleceń przełożonego co bezpośrednio przekłada się na wydajność pracowników.

Jakie powinny być relacje z pracownikami

 

Pracownicy nie muszą się lubić

Często przełożeni myślą, że pracownicy muszą się lubić, a najlepiej to przyjaźnić się, a zwłaszcza z szefem być w koleżeńskich relacjach. Jest to ogromny błąd. W sytuacji kiedy łączy na praca nie musimy się lubić, ale bezwzględnie powinniśmy szanować siebie nawzajem i w każdej sytuacji traktować współpracownika z szacunkiem. To szacunek zapewni odpowiednią atmosferę w pracy.

Inni też mają uczucia

Wielu szefów i menadżerów myśli, że w relacjach czysto biznesowych nie ma miejsca na uczucia, tymczasem nam jako istoty ludzkie uczucia towarzyszą wszędzie i w każdej sytuacji życiowej bez względu czy są to sprawy prywatne czy biznesowe. Dlatego też wszystkie decyzje podejmujemy z emocjami – nikt z nas przecież nie jest komputerem przez co czasami przypadkiem, czasami celowo możemy urazić czyjeś uczucia. Niestety w sytuacjach zawodowych wielu ludzi ukrywa swoje uczucia przez co tym trudniej zobaczyć, że uraziliśmy drugą osobę i tym samym zmienić relacje.

Różnica zdań, nie znaczy że ktoś Ciebie atakuje

Różnica zdań często w stosunkach zawodowych nie jest odbierana jako krok w poszukiwaniu i wypracowaniu kompromisu – zwłaszcza, że druga osoba może mieć rację. Często bronimy swojego zdania, tak jakbyśmy bronili siebie. Argumenty jakie stosujemy często wraz z kłótnią lub wymianą zdań bywają coraz mniej racjonalne – pojawia się silna obronna reakcja. Wielu osobom brakuje otwartości na zdanie innych, uznania czyjegoś punktu widzenia i uszanowanie go. Często takie zachowania niszczą relacje zamiast pozytywnie je budować.

Przekonaj do swojego zdania

Niestety często podczas relacji zawodowych w Polsce jeszcze panuje trend wykorzystywania swojego stanowiska. Obraz przełożonego, który głównie nakazuje i kontroluje to nie dawna historia. Być może jest to zbyt małe doświadczenie w zarządzaniu ludźmi lub panująca jeszcze pewna kulturowa akceptacja agresji na stanowiskach kierowniczych.

Bez współpracy nie zajedziesz daleko

Nie da się osiągnąć wiele w pojedynkę, zawsze więcej zdziałamy, dalej zajedziemy na wspólnej pracy zespołowej. Dlatego też nie da się współpracować bez relacji. A nawet bardzo często kiedy pracownicy działają w pojedynkę pojawia się niezdrowa rywalizacja. Taka rywalizacja zniszczy zespół pracowników od wewnątrz i niestety wyniki efektywności bardzo mocno spadają. A odbudowanie takiego zespołu to niezwykle trudna sprawa, do tego bardzo czasochłonna.

Budowanie relacji jak pokazują powyższe przykłady bardzo istotne nie tylko dla uzyskania dobrych wyników, ale także dla zbudowania mocnego zespołu są relacje. Bez nich nasze przedsiębiorstwo jest słabe i narażone na wiele czynników niesprzyjających firmie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here